Kopmenu

Piper Super Cub "PH-KNE"


Ons Sleepvliegtuig

Sleepvliegtuig met een lange geschiedenis
De eerste Piper J3 Cub werd gebouwd in 1938 en was uitgerust met een 40 pk-motor. Het was een opvolger van de in 1929 gebouwde Chummy die door de economische depressie in de jaren '30 geen succes werd. In de Tweede Wereldoorlog werd de Cub door de Amerikanen ingezet in het Civilian Pilot Training (CPT) Program, waardoor in 1940 maar liefst 3016 Cubs werden gebouwd. Ze werden ook voor allerlei andere doeleinden gebruikt, bijvoorbeeld voor het opsporen van Duitse U-boten langs de Amerikaanse kusten.

Toen in 1947 de produktie werd gestaakt, waren er in totaal 14.125 Cubs gebouwd. In 1949 begon de productie van een nieuwe variant, de Piper Super Cub, die meer motorvermogen had dan de oude Cub. In het kader van de Marshall-hulp kreeg het Nederlandse leger een groot aantal Piper Cubs en schafte er later nog meer aan.

Onze Cub, de PH-KNE, is gebouwd in 1954 en is ook van de Luchtmacht geweest. Nog altijd sleept hij enthousiaste zweefvliegers op thermische dagen de lucht in. Met de nieuwe Lycoming O-320 motor, die 150 pk levert, kan hij nog zo'n 9 jaar mee.

Technische gegevens
omschrijving tweezitter, staartwielkist, hoogdekker PH-KNE
motor Lycoming O-320, 150 pk.
lengte 7,40 meter
hoogte 2 meter
spanwijdte 12 meter
maximum startgewicht 875 kg.
maximum snelheid 153 mpu (245 km/u)
overtreksnelheid 43 mpu (69 km/u)
U bevindt zich hier: Startplaats ZVC Teuge Vloot en Startmiddelen Sleepvliegtuig